Bygg kondition på enklast möjliga vis

Bättre kondition är något många av oss önskar att vi kunde få. Men det är färre som har tiden och dedikationen för att verkligen skaffa oss det. De där springrundorna tenderar att ersättas av annat när livspusslet ska läggas. Som tur är finns det dock ett antal sätt att bygga kondition på som går att peta in i tidsplaneringen utan att egentligen ersätta något annat som är roligare eller mer nödvändigt.

Spring eller cykla till jobbet

Transportsträckor är transportsträckor oavsett hur man transporterar sig. Att åka bil eller kollektivt till jobbet skapar miljöskadliga utsläpp, ökade kostnader och i många fall irritation. Bilköer eller folk som lyssnar högt på musik på sätet bredvid dig gör inte direkt underverk för humöret och är ett dåligt sätt att börja sin dag på. Det finns mängder av tips om hur du kan göra istället, du kan till exempel börja springa eller cykla till jobbet så sparar du pengar samtidigt som du bygger på dig en bra kondition på köpet. Faktum är att du till och med får dra av en liten summa i deklarationen för cykeln.

Högintensiv träning

Högintensiv träning, HIIT, är ett snabbt och enkelt sätt att bygga bra kondition som inte kostar något. Du kan på bara några minuter skapa samma konditionsvinster som du kan behöva en timme i löpspåret för att göra annars. En metod för detta är tabata-intervaller, som är en enkel och vetenskapligt bevisad metod för att blixtsnabbt bygga bättre flås. Den går ut på att du jobbar extremt intensivt under tjugo sekunder, sen vilar du tio sekunder. Denna intervall görs åtta gånger (totalt fyra minuter) och kan göras med nästan vilken övning som helst hemma på vardagsrumsgolvet. För bäst effekt väljs något riktigt jobbigt som aktiverar hela kroppen: till exempel knäböj med hopp kommer definitivt lämna dig med skakiga ben och lungor som ber om nåd.