Konditionsträning på vintern

Vinterhalvåret gör det svårt att komma ut i joggingspåret. Många spår varken skottas eller sands under snömånaderna och man riskerar också att halka när man är ute på vägarna.

Men för den delen ska man inte ge upp sin konditionsträning ett halvår varje år. Istället för man hitta andra lösningar. Och den klart bästa som vi kan se är att börja åka längdskidor.

När man åker skidor arbetar man med hela kroppen, både små och stora muskler aktiveras. Du får även en paus från löpningen som kroppen har anpassat sig efter. Och kroppen anpassar sig snabbt. Efter man har gjort samma rutin i bara några veckor får kroppen inte ut lika mycket av träningen längre. Vill man hela tiden förbättra sina resultat och sin hälsa ska man göra om schemat ibland.

När man är ute i spåren med skidorna ska man alltid se till att ha vallade skidor. Inget är så tråkigt som att fastna i spåret hela tiden. Varje gång man stannar sjunker pulsen och din värme. Se också till att köpa skidor som passar din aktivitetsnivå och erfarenhet. Ju bättre man är på att åka, desto smalare skidor kan man skaffa. Det är nästan alltid bättre att köpa helt nya skidor än begagnade, trots att prislappen kan kännas saftig. Du vet inte hur den tidigare ägaren har behandlat skidorna och det kan vara svårt att hitta ett par skidor som passar precis dig. I detta fallet ska man inte kompromissa, bara det bästa duger!

När du fått upp tekniken kan du börjar variera ditt schema för att få ut det mesta av din nya träningsform. Åk i backar ibland och bara på långa raksträckor andra gånger. Variera tiden och hastigheten på dina pass. Du kommer snabbt att märka resultat i din kondition och styrka.