Löpning och förkylning

Det är viktigt att veta i vilket tillstånd det fortfarande är okej att fortsätta springa och när man verkligen borde stanna hemma och satsa på att vila och bli frisk. Här tänkte vi utforska detta lite närmare.

Nu borde det ju säga sig själv, men för att verkligen vara tydlig är det värt att påpeka att om har feber bör man verkligen inte vara ute och springa. Det höjer kroppstemperaturen ännu mer och riskerar bara att göra situationen värre. Det ökar faktiskt risken för hjärtmuskelinflammation, vilket kan ge men för livet, och bara för att man inte kunde vila under en förkylning.

Vid halsont bör man heller inte ge sig ut och springa. Det finns en hel del receptfritt man kan köpa från butiker som Apomera som kan påskynda tillfrisknanden lite. Bara något som halstabletter kan få en att känna sig bättre i halsen, men detta betyder bara att man har lindrat symptomen, inte att infektionen är borta.

En del virus kan dock endast ge en rinnande näsa och inte riktigt kännas av på något allvarligt sätt. Under dessa omständigheter kan det faktiskt vara en bra idé att ge sig ut och springa. Detta beror på att dessa virus verkligen gillar torra slemhinnor och genom att höja kroppstemperaturen genom lite fysisk aktivitet ökar man även blodtillförseln till näsan och korta ned infektionstiden något.

I grund och botten bör man inte ge sig ut och springa när man faktiskt känner sig sjuk. Och detta är ju något som känns mer än bara i en rinnande näsa utan även orsakar trötthet och smärta i olika grader. Man ska dock inte tro att en högre smärttröskel gör det okej att utsätta kroppen för stressen av att springa när man är förkyld. Bara för att det inte gör så ont i kroppen betyder inte att man är tillräckligt frisk.