Löpning under graviditeten

Kvinnor som är vana löpare kan ofta börja fundera på hur löpningen kommer att påverkas av graviditet och vise versa. Detta ska vi försöka sprida lite mer ljus kring i denna artikel.

Först och främst är det viktigt att påpeka att detta utgår från att man är frisk och inte har något specifika problem under graviditeten. Om några komplikationer är inblandade bör man alltid rådfråga sin barnmorska eller läkare om vad som är lämpligt.

Det är hälsosamt att hålla sig aktiv under graviditeten, men långt från det enda som behövs för att ha en bra graviditet. Specialistbutiker som Graviditetskollen har mycket annat som hjälper till att hålla en frisk och hälsosam under graviditeten.

Men så vad ska man tänka på om man vill fortsätta löpa under graviditeten? Det främsta regeln för detta är att så länge man annars är frisk kan man fortsätta så länge det känns bra. Börjar det kännas tungt i själva magen eller mot bäckenbottenområdet är det en bra indikation på att det är dags att trappa ned eller till och med pausa helt tills graviditeten är över.

Ju tidigare i graviditeten desto bättre går det att fortsätta träna som vanligt. Men det är rekommenderat att redan från början undvika att träna på maxnivå och träna väldigt långa pass. Båda dessa ökar inte bara sin egen utan även barnets puls och välmående. Som nordbor har vi också en tendens att få det svårare att reglera saker som törst, svett och vår vätskenivåer i både varma och fuktiga miljöer. Så det är även rekommenderat att undvika att träna i dessa under graviditeten.

Mycket handlar om hur van löpare man var innan man blev gravid. Om man börjar med denna typ av motion i samband med graviditeten bör man hålla sig på låg nivå och verkligen försöka känna av så noga som möjligt hur kroppen reagerar på aktiviteten.

Löpning är dock inte den enda träningsformen som kan användas när man är gravid. Det finns många övningar som hjälper till att stärka delar av kroppen som blir mest påverkad av graviditet. Titta exempelvis på Actic för ett lämpligt träningsprogram.