Löpträning vid ryggbesvär

Att löpträna blir allt mer populärt. Anledningen är inte svår att förstå, då det är både effektiv och enkel träning. Du kan utöva träningen när och var som helst, allt du behöver är ett par löparskor. Löpträningen har dessutom god effekt på muskulaturen, hjärtat och inte minst det mentala välbefinnandet. Precis som med all annan träning kan det dock förekomma skador och besvär.

Att löpträna med en kropp som kanske till vardags till stor del är stillasittande på ett kontor kan ibland vara problematiskt. Det beror i många fall på att bland annat höftböjarna blivit stela och strama, samtidigt som sätesmusklerna kanske blivit svaga. Smärtan är ofta av en molande karaktär i ländryggen. Till skillnad från exempelvis styrketräning är det inte särskilt vanligt med ryggskott eller en mer ”huggande smärta”.

Ett allmänt tips när det gäller smärta, är att lyssna på vad kroppen vill förmedla. Det är bra att förebygga problem med hjälp av rörlighetsträning och styrketräning. Se till att fokusera på bland annat bålen, höftböjarna, lårmusklerna och sätesmuskler. I övrigt kan det vara bra att få hjälp av ett proffs att analysera ditt löpsteg, se över dina skor och så vidare. Ta en titt online för att hitta mer tips och inspiration på produkter som kan underlätta din träning.