Risker med att utsätta kroppen för påfrestning

Det finns alltid en risk med att utsätta kroppen för påfrestning. I alla fall så fortsätter vi med vår löpträning och annat då vi vet att vi kommer att må bra i slutändan. Det gäller att man lär känna sin kropp och veta när man ska vila och återhämta sig. Undvik att träna om du har en förkylning och något virus i kroppen.

Det kan lätta uppstå en inflammation i muskler och leder då den har överansträngts. Se till att få vila ordentligt och det finns en del kosttillskott som du kan använda dig av för att hämma inflammationen. Om det inte blir bättre så ska du naturligtvis uppsöka vård för att få en läkares bedömning om vad som hänt dig och den vård som du kan tänkas behöva. Vila är en bra medicin och för den som precis har börjat med exempelvis löpträning behöver oftare återhämtning än den som tränat längre.

Lyssna på din kropp och lägg in vilodagar i ditt träningsschema. Du kommer att tacka dig själv för att du vilar och återhämtar dig. Det är också viktigt att du värmer upp ordentligt innan ditt löppass och att du stretchar efter du sprungit klart. Självklart ska du kunna pressa dig och få upp din puls då detta är bra för din träning. Men det gäller att inte pressa sig för hårt så man skadar sig och får någon form av skada.