Så blir du av med löparknä

Löparknä är något som drabbar många löpare. Och medan det finns metoder för att minska risken för denna sorts skada kan inte undvika det till hundra procent. Har du dock drabbats av löparknä är nog den viktigaste frågan för dig just nu inte hur du kunde ha undvikit det. utan hur du nu blir frisk igen.

Löparknä kännetecknas av en smärta på utsidan av knäet men kan även röra sig runt området något. Om din smärta sitter längre upp eller ned, fram eller bak, kan det fortfarande vara löparknä det handlar om.

Vanlig behandling av löparknä brukar vara stretching eller användning av en foamroller. Men man får tänka på att den grundläggande orsaken även kan ligga på andra håll. Korsbenet kan ofta vara inblandat har man upptäckt, men lika så kan ett dåligt löpsteg eller bristande muskulatur i foten ha ett finger med i spelet. Att ta kontakt med en fysioterapeut eller liknande kan därför vara en mycket bra idé. Det gäller ju att gå till botten med skadan för att sedan kunna behandla den.

Att träna upp muskulaturen i höften är något många har fått bra resultat av och är därför något du säkert kan prova. Sidoplankan är då en övning som kan komma till bra användning.

Återhämtningen kan ske olika fort för olika personer. Det är trots allt ett flertal faktorer som spelar en roll i detta. Om du känner att du inte vill att konditionen ska bli lidande kan du titta på andra metoder för att hålla den igång.

Cykling är ett bra alternativ då det inte tar på musklerna på samma sätt. Och det finns många prisvärda modeller att välja mellan idag. Simning är ett annat vanligt alternativ till konditionsträning och används ofta inom rehabilitering just eftersom det är väldigt skonsamt mot kroppen.