Ta hand om din kropp efter träning

Du vet att träning är bra för din kropp och du vet att dina muskler och din hud behöver återhämtning och omvårdnad efteråt. I ett reportage i Iform läser du att vilan gör dig starkare och gör dig ännu bättre förberedd inför nästa träningspass. I Expressens hälsobilaga påminns du också om vikten av att dricka vatten för att inte torka ut. En uttorkad kropp gör din hud torr och livlös.

Glöm inte huden efter träningen

Om du tillhör de som svettas när du tränat vet du att huden blir kladdig och torr efter ett hårt träningspass. När du svettas hjälper du kroppen att göra sig av med gifter. Dessa lägger sig på huden tillsammans med smuts och bakterier. Detta kan leda till inflammationer, inflammationer och tilltäppta porer. För rengöring och återfuktning finns det bra produkter som du hittar i välsorterade butiker som har ett fint utbud online.

Avslappning och stretching

Direkt efter träningen är det bra om du gör avslappningsövningar och dricker minst en halvliter vatten. När du har varvat ned andning och hjärtslag stretchar du ut dina muskler för att minimera risken för skador. Ofta kan du träna igen när du är 90-95 % pigg och din kropp är återställd. Du hittar gott om stretchingövningar på olika sidor på nätet eller varför inte följa en kunnig coach på något onlineklipp?