Träningsvärk och skada i samband med träning

muskelvark_219033847

Träning i alla ära, men visst kan det vara jobbigt med den där träningsvärken som man får efteråt ibland? Träningsvärk är inget farligt, och vissa upplever att det till och med kan kännas rätt härligt. Om du vill träna dagen efter kan det dock kännas jobbigt att behöva gå runt med värken.

Varför får jag träningsvärk?

Träningsvärk uppstår om du belastar dina muskler på ett nytt eller väldigt intensivt sätt. Därför får många av oss träningsvärk när vi till exempel testar på en ny träningsform. Tyvärr har varken uppvärmning eller stretchning någon stor effekt på träningsvärk. Om du vill minska risken för träningsvärk bör du snarare fokusera på att träna regelbundet och att öka mängden och/eller belastningen stegvis.

Vad gör jag om jag skadar mig under träning?

Träningsvärk är som sagt inget farligt, men det kan hända att du skadar dig på andra sätt i samband med träning. Om du får besvär i muskler, leder eller ryggrad bör du ta det lugnt med träning och uppsöka en vårdcentral nära dig. Det kan hända att du måste ta det lugnare ett tag framöver, och i värsta fall kan du behöva hjälp av en kiropraktor eller naprapat. Det finns flera anläggningar för rehabilitering av detta slag, och med rätt hjälp kan du förhoppningsvis komma ut på banan snart igen. Läs mer på nätet om den rehabiliterings- och träningshjälp och annan nyttig information du kan få.

Det här gör en naprapat

Om du har skadat dig i samband med träning kan du få hjälp av en naprapat. Denne undersöker, diagnostiserar och behandlar smärta och nedsatt funktion i rörelseorganen. Du får också hjälp med rehabiliteringen. Några exempel på smärtor som en naprapat kan hjälpa dig med är ischias, tennisarmbåge, musarm och spänningshuvudvärk.