Värk i muskler och leder vid träning

Både led- och muskelvärk är väldigt vanligt upplevda problem bland människor i många olika åldrar. Det behöver inte alltid vara något allvarligt som kräver vård, men ju mer man vet desto bättre kan man lägga upp sin träning för att inte riskera mer problem.

Alla som någon gång har dragit på sig en skada vid träning vet nog vikten av att låta kroppen få vila och återhämta sig. Men lösningen på värk är inte alltid vila. När man tittar på en sjukdom som artros är det bevisligen mer skadligt att hålla sig borta från träning. Träning är faktiskt en av de mest effektiva saker man själv kan göra för att lindra detta besvär och Reumatikerförbundet menar att både konditions- och styrketräning har visat sig ge bra resultat.

Men det finns även ett näringsperspektiv att tänka på,  som Greatlife tipsar om. Vid både muskel- och ledvärk kan brist på bland annat omega-3, D- och C-vitamin skapa problem. Att därför se till att man äter bra och får i sig alla viktiga näringsämnen är något man alltid bör uppmärksamma.

Muskelvärk i form av träningsvärk är något alla som tränar har stiftat väl bekantskap med genom åren. Ju mer man upplevt träningsvärk desto bättre bli man också på att känna igen den. Börjar man dock få värk i musklerna av ett annat slag kan det vara tillfälle att stanna till och tänka efter, eller kanske till och med uppsöka vård. Aktiv Träning listar fem olika typer av smärta som faller in under denna kategori.

Att lära känna sig egen kropp är ofta ett av de bästa verktygen vi har för att kunna påbörja vägen att hantera smärtor av olika slag. Och att uppsöka vård när man inte riktigt vet vad som är fel är något alla borde bli bättre på. Även om det inte visar sig vara något allvarligt i slutändan är det alltid bättre att veta säkert än att ta chansen.